top of page

השפעת הקול על הצלחה במכירות

נדמה כי התקשורת בדואר אלקטרוני רק משפרת את יעילות הארגון- הדואר האלקטרוני מחליף פגישות פנים אל פנים ומזרז את קצב התקשורת. ניסוי שנעשה באוניברסיטת אילינוי, באופן מפתיע, מוכיח אחרת. קבוצת אנשי מכירות שתקשרה בדואר אלקטרוני בלבד הגיעה לתוצאות הרבה פחות טובות מחבריהם ששוחחו פנים אל פנים.

אנו מבינים שאיש מכירות מוצלח הוא אדם בעל כישורי תקשורת ואינטראקציה אישית, המסוגל להשפיע על הלקוח הפוטנציאלי כך שיישאר איתו מרגע ההיכרות הראשונית ועד לסגירת העסקה. אך כיצד מפתחים את היכולת הזו?

קיימים כלים מגוונים ושיטות רבות לגעת בלקוח, אך באיזו מידה אנו משתמשים בכלי הכי טבעי וזמין שברשותנו- הקול שלנו? האם אנו משתמשים בו בצורה הטובה ביותר ומרוויחים ממנו את המרב?

 

הקול כיוצר השפעה

אנשי מכירות רבים אינם מודעים להשפעה שיש לקולם על לקוחותיהם ועל הצלחת המכירות שלהם.
על פי מחקרים 90% מהרושם הראשוני שמשפיע על הלקוח הוא שפת הגוף, מתוכם 30% דרך הקול. באופן טבעי אנו יוצרים תדמית לאדם שמדבר אלינו לפי הקול שלו. אנו מקטלגים אותו כמצליח או להפך, מוכשר או בינוני, בעל ביטחון או חסר ביטחון בעצמו ובמוצר שלו. רק מאופן השימוש בקול חווית השיחה יכולה להיתפס כמרעננת, מרגשת וחיובית, או לחילופין יבשה, לא נוחה או מטרידה.

על השחקן המצליח ריצ`רד ברטון נאמר שהוא מסוגל להעניק עניין למדריך טלפונים בזכות קולו העשיר ומעורר ההקשבה. אנשים נמשכו אליו כמו מגנט.

קול הוא לא גזרה משמים

לחלק מאנשי המכירות יש איכויות קוליות טובות והם מלאי נוכחות ועוצמה באופן טבעי, אך לא כולם נולדים עם היכולת הזו. המחשבה הרווחת היא שקול הוא מולד, ומי ש"אין לו את זה" צריך להתפשר ולהסתדר עם מה שיש.

קול הוא הרגל המורכב ממיומנויות שונות, ובעזרת הכלים הנכונים ניתן לשפר אותו.
מיומנויות כמו קצב, עוצמה, הגייה ותהודה הן המרכיבות את התוצר הסופי, הקול. על ידי תרגול ומודעות אליהן ניתן להגיע אל הפוטנציאל הגלום בקול ובהשפעה שלו, כך שהדובר יהיה נוכח, עוצמתי ומובן. השימוש בקול דומה לשימוש בכלי נגינה. לעיתים הצורה בה אנו מתרגלים לנגן, באופן ספונטני, היא חובבנית. אנחנו מתרגלים לטעויות בסיסיות ו"נתקעים" איתן בלי להבין את האפשרות האחרת.

לעיתים קרובות יש הרגשה שבסיום השיחה הלקוח לא נמצא במקום אליו רצינו שיגיע, שהמטרה לא הושגה. מרגישים חוסר הקשבה, חוסר הבנה, ריחוק וניכור וכד`. רוב אנשי המכירות לא מודעים לכך שזו בדרך כלל תוצאה של דיבור מהיר, בליעת מילים, שימוש לא נכון בנשימה, ביציבה, באינטונציה ועוד הרגלים שגויים רבים ושונים.

אפשר ללמוד לנגן בקולנו, באמצעים פשוטים קלים ומהירים.

 

תיאורי מקרה

מצב התחלתי: איש מכירות בחברה גדולה, טוען שלפחות 50% מהלקוחות שלו לא מקשיבים לו עד הסוף, ומתנתקים. בשיחות טלפון ופנים אל פנים.
ההרגל השגוי: על ידי הקלטה בזמן שיחת מכירות נוכחנו לדיבור מאוד מהיר ובליעת חלקי משפטים. הרגלים אלו יצרו לחץ בקולו שהביא לתחושת אי נוחות וניכור אצל הלקוח.
תוצאות: לאחר עבודה קצרה ואינטנסיבית הצליח להיות מודע ולהטמיע הרגל של דיבור מרווח ואיטי, שמשרה נינוחות ויוצר הקשבה.

 

מצב התחלתי: אשת עסקים שמגישה הרבה פרזנטציות מרגישה שאינה מצליחה לגעת בקהל וחשה תשישות רבה בתום ההגשה.
ההרגל השגוי: באופן טבעי עוצמת הקול שלה הייתה חלשה. כדי לפצות על המצב היא התרגלה לאמץ את מערכת הקול באופן מלאכותי ושגוי, מה שיצר עייפות פיזית ותסכול שהורגשו בפרזנטציות.
תוצאות: לאחר השתתפות בסדנה לשימוש נכון בקול, למדה לשלוט בעוצמת קולה ולשלוח את הקול ללא מאמץ מיותר. היא החלה ליהנות מהצגת הפרזנטציות ולהרגיש ביטחון ונינוחות.

bottom of page